خبر

خانه > اخبار > ارمغان دانش‌بنیان‌‌ها؛ تولید دستگاه فرآوری گل زعفران برای کشاورزان
فراوری زعفران
25 مهر 1403

ارمغان دانش‌بنیان‌‌ها؛ تولید دستگاه فرآوری گل زعفران برای کشاورزان

شرکت دانش‌بنیان «سامانه‌های هوشمند کشاورزی والی» با تولید دستگاه پاک‌کن گل زعفران سبب افزایش کیفیت و تولید زعفران و ایجاد ارزش افزوده برای کشاورزان شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه‌های هوشمند کشاورزی والی ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: ما در مجموعه سامانه‌های هوشمند کشاورزی والی دستگاه‌های سورتر کشاورزی تولید می‌کنیم. برای دو محصول دستگاه سورتر خشکبار و دستگاه پاک‌کن گل زعفران نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده‌ایم.

دستگاه سورتر خشکبار در کارخانه‌هایی که در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند برای سورت خشکبار، انجیر، خرما و پسته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: دستگاه فرآوری گل زعفران عمدتاً توسط کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد به این صورت که پس از جمع آوری گل زعفران از مزارع،با جدا کردن کلاله قرمز زعفران از دیگر اجزا، آن را فرآوری می‌کند. این دستگاه در مناطق کمتربرخوردار در فصل چیدن گل زعفران که حدوداً دو ماه است و برای برداشت و فراوری آن نیاز به نیروی انسانی فراوانی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: نیروی کار در روستاها پاسخگو این نیاز نیست زیرا در دوره‌ی کوتاهی حجم بسیاری گل جمع آوری می‌شود. گل زعفران را نهایتاً دو روز می‌توان نگهداری کرد و اگر فرآوری نشود، محصول از بین می‌رود.

 کمبود نیروی انسانی و نبود ماشین‌آلات برای فرآوری زعفران، کشاورزان را مجبور می‌کند با قیمت پایین گل خود را به شهرهای اطراف بفروشند. در نتیجه ارزش افزوده بسیاری از دست کشاورزان می‌رود و سهم دلال‌ها می‌شود. دستگاه ما می‌تواند در منطقه روستایی نصب شود و کشاورزان گل‌های زعفران خود را فرآوری و انبار کنند. با این دستگاه مشکل فاسد شدن گل زعفران مرتفع می‌شود.

جواد غیاسی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: دستگاه فرآوری گل زعفران تولیدی مجموعه ما، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. این دستگاه سبب افزایش تولید، افزایش کیفیت محصول و عادلانه‌تر شدن زنجیره ارزش می‌شود.

وی افزود: دستگاه دیگر ما، دستگاه شناسایی سم آفلاتوکسین پسته است. در حال حاضر صادرکنندگان به دلیل وجود آلودگی‌ در پسته نمی‌توانند آن را به خارج از کشور صادر کنند. دستگاه ما با سورت کردن، آلودگی‌های آن را جدا می‌کند و محصول سالم را تحویل می‌دهد.

وی تأکید داشت: دستگاه سورتر تولید ما رقیب دستگاهای چینی است و به شدت از ارزبری جلوگیری می‌کند.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۲ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم حدود ۱۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.