خبر

خانه > اخبار > ارتقای فعالیت‌های محرومیت‌زدای گروه‌های جهادی با تجمیع پروژه‌های کوچک و فعالیت در قالب کنسرسیوم
ارتقای فعالیت‌های محرومیت‌زدای گروه‌های جهادی با تجمیع پروژه‌های کوچک و فعالیت در قالب کنسرسیوم
29 خرداد 1402

ارتقای فعالیت‌های محرومیت‌زدای گروه‌های جهادی با تجمیع پروژه‌های کوچک و فعالیت در قالب کنسرسیوم

محسن علی اکبریان رییس مرکز رشد فناوری نخبگان پارک علم و فناوری پردیس در جمع‌بندی مباحث مطرح شده در نشست شبکه ملی محرومیت‌‌زدایی دانش بنیان (محد) که با موضوع «تلاقی زیست بوم فناوری کشور و گروه‌های جهادی مردمی» در نمایشگاه آبادیران برگزار شد، خاطرنشان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی با تامین منابع و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با جریان‌سازی می‌توانند از تشکیل کنسرسیوم‌هایی از شرکتهای دانش بنیان و گروه‌های جهادی برای پیشبرد طرحهای دانش بنیان محرومیت‌زدا حمایت کنند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی از فعالیت در مناطق محروم استقبال می‌کنند اما بعضا دخالت بخش دولتی آنها را از کار در این حوزه دلسرد می‌کند، اظهار داشت: باید از طریق آموزش و اطلاع‌رسانی مناسب، دستگاههای حمایتی و گروه‌های جهادی را با توانمندی ها و ظرفیتهای شرکت‌های دانش بنیان آشنا کنیم.

وی با اشاره به توانمندی‌های بالایی که در شرکت‌های دانش‌بنیان برای کمک رسانی در شرایط بحرانی وجود دارد، اظهار داشت: در شبکه محد، فناوری ها و محصولات مرتبط با مدیریت بحران در بخش‌های مختلف شناسایی و در مواقع لازم به شکل امانی، بلاعوض، مصرفی یا صورت‌های دیگر در کوتاهترین زمان ممکن به مسیر خدمت‌رسانی منتقل می شوند. در مواقعی هم که بحرانی وجود ندارد از ظرفیت‌های موجود در شرکتهای دانش بنیان برای رفع چالش بیکاری که محور اصلی محرومیت زدایی است استفاده می شود.

صابری، مشاور پارک علم و فناوری پردیس هم با اشاره به این که شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک پردیس در زمان سیل ۹۸ در مدتی بسیار کوتاه ۶۰۰ میلیون ریال به مناطق سیل زده کمک نقدی کردند، اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان با فعالیتهای جهادی آشنایی دارند و ظرفیتهای خوبی در پارک‌های علم و فناوری برای حرکت‌های جهادی خصوصا در مواقع بحرانی وجود دارد.

خزعلی، مدیرعامل شرکت توسعه پایدار سلمان نیز در این نشست، گفت: دوستانی که در اردوهای جهادی شرکت می کنند دوست دارند در همان مدت چندروزه اردو نتیجه کار خود را ببینند و اگر نتوان در این مدت کوتاه به نتیجه رسید دلسرد می شوند در حالی که کار سریع و شتابزده در مواردی نه تنها نتیجه مطلوب را به دنبال ندارد بلکه حتی می‌تواند اعتماد مردم منطقه به کارهای جهادی را از بین ببرد. در این بین استفاده از فناوریهایی مثل سازه‌های پیش ساخته می تواند در عین کیفیت، سرعت به ثمر رسیدن پروژه‌ها را افزایش دهد‌.

حمیدرضاقدبیگی، مدیرعامل دفتر خدمات شبکه فن‌بازار ملی ایران هم با تاکید بر این که گروه‌های جهادی باید خیلی بزرگتر فکر کنند و به جای تمرکز روی بهبود معیشت یک یا چند خانوار محروم بر حل مشکلات اساسی مثل خشکسالی که معیشت هزاران خانواده را بهبود می‌بخشد متمرکز شوند، تصریح کرد: شبکه فن‌بازار ملی ایران آمادگی دارد سرفصل مجزایی را به حمایت از بروکرها(کارگزاران واسطه‌‌ای) فعال در حوزه محرومیت‌زدایی اختصاص دهد.

لینک کوتاه: