خبر

خانه > اخبار > ارائه خدمات تجاری سازی در حوزه شتابدهی از سوی یک شرکت دانش بنیان
شرکت شتاب دهنده نوآوران رامان
30 بهمن 1402

ارائه خدمات تجاری سازی در حوزه شتابدهی از سوی یک شرکت دانش بنیان

یک شرکت دانش بنیان از طریق فعالیت در زمینه توسعه محصولات مقرون به صرفه در حوزه داروسازی و سلامت، موجب افزایش دسترسی تعداد بیشتری از مردم مناطق کمتر برخوردار با هزینه بسیار پایین تر به خیلی از درمان های جدید در کشور شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت شتاب دهنده نوآوران رامان درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «ما در مجموعه خود، خدمات تجاری سازی در حوزه شتابدهی را ارائه می دهیم و در این مورد معاونت علمی ما را به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته است. فعالیت اصلی ما کمک به دستگاه فناور و تیم های خلاق در مواردی مثل جذب سرمایه، ارتباط گرفتن با متخصصین و ... است تا بتوانند محصول خود را توسعه دهند و در ادامه با ارتباط گرفتن شرکای صنعتی و خریداران یا سفارش دهندگان محصولات، محصول خود را به طور اختصاصی تولید کنند که به صورت دانش فنی، تولید، فروش و دیگر مسیرهاست.»

علی رضا دانشور ادامه داد: «وجه تمایز محصول ما در این است که غیر از تخصص بسیار عمیقی که در حوزه کسب و کار داروسازی و زیست فناوری در تیم مرکزی شتابدهنده ایجاد کردیم و صرف نظر از پذیرش های متنوعی که داریم، درسال های گذشته از تیم های مختلف فعالیت در حوزه سلامت و داروسازی و زیست فناوری به رویکرد توسعه شرکت های جدید در خود شتابدهنده هم اقدام جدی داشتیم و با توسعه یک زیرساخت تحقیقاتی خوب، غیر از پذیرش تیم ها توانستیم ایده هایی هم در خود شتابدهنده توسعه دهیم. از سوی دیگر، استراتژی ما برای ارزیابی طرح ها برمحور ارزیابی با یک رویکرد جدید در بحث آنالیز اقتصادی و کسب و کاری پروژه ها منطبق است که به ما کمک می کند تا به قسمت ها و حوزه هایی از فناوری که برای ما جذابیت دارد، ورود کنیم. این مساله در سال های اخیر یک جایگاه انحصاری تر و یونیک تر در مقایسه با رقبا به ما داده است. درواقع ما جایی ورود می کنیم که شاید ریسک آن برای دیگران بیشتر باشد، اما خودمان از این مسیر مطمئن هستیم.»

وی درخصوص کاربرد محصولات مجموعه در حوزه پیشرفت و آبادانی مناطق کمتر برخوردار تصریح کرد: «متاسفانه تا به امروز افتخار خدمت گذاری در مناطق کمتر برخوردار را نداشتیم اما افراد حاضر در تیم های ما از سرتاسر کشور حضور دارند و بالغ بر ۱۰۰ نفر از نخبگان کشور در شتابدهنده ما، توسعه پروژه انجام داده اند. با توجه به این که حیطه فعالیت ما در حوزه داروسازی و سلامت و مشخصا خروجی این پروژه ها توسعه محصولات مقرون به صرفه است و همچنین بومی سازی استراتژی های فنی را دنبال می کنیم، به نظر ما این فعالیت موجب افزایش دسترسی تعداد بیشتری از مردم با هزینه بسیار پایین تری به خیلی از درمان های جدید در دنیا می شود که مشخصا دسترسی مناطق کمتر برخوردار به حوزه سلامت را افزایش می دهد و هر شخصی در کشور خودمان به راحتی می تواند به این درمان های جدید و شاید بعضاً گران خارج از کشور که داخل ایران بومی سازی شده اند، دسترسی داشته باشد.»

دانشور درخصوص بزرگترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه عنوان کرد: «ما اولین تیمی بودیم که در کشور داروی خوراکی کووید ۱۹(مولنوپیراویر) را توسعه دادیم و دانش فنی بسیار استراتژیکی توسط تیم ما در داخل کشور بومی سازی شده است. دومین دستاورد ما توسعه فعالیت های بین المللی بوده است که امسال توسط معاونت علمی و فناوری و مرکز تبادلات فناوری به عنوان شرکت توانمند در حوزه صادرات فناوری شناخته شدیم. با کمک دستگاه های ذیربط معاونت اقتصادی و وزرات خارجه ارتباطات بین المللی خوبی ایجاد کردیم و سعی می کنیم از این پتانسیل جهانی استفاده و از زیرساخت های انجام شده توسط توسعه تیم کسب و کار شتابدهنده بهره ببریم که انشالله پروژه ها را در سطح بین المللی و ملی جلو ببریم.»

وی در خصوص حجم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این شرکت نیز عنوان کرد: «در ساختار شتابدهنده به صورت مستقیم ۱۲نفر با ما همکاری می کنند. البته ما یک ساختار پویا هستیم و درواقع این افراد می آیند و می روند، به طوری که تا به امروز بالغ بر ۱۰۰ نفر از نخبگان کشور در تیم های مختلفی در شتابدهنده حضور داشتند و در سه مرکز نوآوری که ما حضور داریم، افتخار همکاری با این عزیزان را داشتیم. همکاری های ما در مقاطع مختلفی ادامه داشته است.»

این فعال حوزه علم و فناوری در پایان درخصوص استفاده از حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری نیز گفت: «از حمایت های صندوق شکوفایی نوآوری استفاده کرده ایم.»