خبر

خانه > اخبار > اتصال گروه‌های جهادی و دانش‌بنیان‌ها برای رفع چالش‌های مناطق محروم
دستیار مردمی معاون علمی در امور مردمی سازی
20 خرداد 1403

اتصال گروه‌های جهادی و دانش‌بنیان‌ها برای رفع چالش‌های مناطق محروم

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران و به نقل از ایرنا، حمیدرضا شکری امروز (یکشنبه) در نشست خبری دومین نمایشگاه ملی آبادیران در خصوص نوآوری‌های نمایشگاه امسال گفت: نخستین نمایشگاه آبادیران اختصاص به نوآوری و فناوری های بومی سازی شده در حوزه محرومیت زدایی داشت. اما معاون علمی رئیس جمهور، در کنار ارائه دستاوردهای نوآورانه دانش‌بنیان‌ها به حضور جامعه نخبگان کشور در دومین رویداد ملی تاکید دارد. بر همین اساس نخستین نوآوری ما برای دومین رویداد ملی آبادیران فراهم کردن زمینه‌ای برای ورود دانشگاه ها، بنیاد ملی نخبگان و بنیاد ملی علم ایران به این برنامه است.

وی گفت: همچنین ذیل این طرح، فراخوانی با بنیاد ملی علم ایران در دست انتشار قرار دارد که در آن ۴۵ موضوع مرتبط با محرومیت زدایی همچون رفع چالش آب آشامیدنی روستائیان، مهاجرت از روستا، آبزی‌پروری در جوامع ساحلی ارائه شده است.

مدیر دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، دومین نوآوری نمایشگاه ملی آبادیران را مساله تقاضامحوری، نیازمحوری و مساله محوری دانست و افزود: بر اساس این نوآوری مقرر شد تا قبل از شروع نمایشگاه سازمان ها اعلام کنند با چه نیازی به نمایشگاه می‌آیند.

به گفته دستیار مردمی سازی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور سومین نوآوری آبادیران به بهانه شعار سال و تبیین گفتمان مردمی‌سازی اقتصاد دانش بنیان، ارائه بخشی تحت عنوان «روایت‌ پیشرفت و مشارکت‌های مردمی» است.

شکری هدف از این بخش را در وهله نخست نمایش توانمندی‌های شرکت های دانش بنیانی عنوان کرد که توانسته‌اند از ظرفیت های مردمی استفاده کنند و در مرحله بعد ارائه روایتی از اقدامات دانش بنیان ها در محرومیت زدایی و آبادانی و پیشرفت دانست.

وی همچنین به اولویت های امسال این نمایشگاه پرداخت و گفت: یکی از جدی‌ترین اولویت‌های امسال ما، بهره گیری از ظرفیت گروه های جهادی و همچون سازمان بسیج سازندگی کشور است که با توجه به فعالیت حدود ۴۰ هزار گروه جهادی در کشور، این بخش از جامعه، به طورحتم بسیح یکی از مصادیق مشارکت مردمی در شناسایی ظرفیت ها و چالش ها و رفع مسائل مناطق محروم کشور می تواند باشد.


شکری بیان کرد: در دومین رویداد آبادیران سعی می شود گروه های جهادی و مردمی مستقر در مناطق مختلف کشور به سمت نمایشگاه هدایت شوند. در این رویداد گروه های جهادی و شرکت های دانش بنیانی توانمند برای رفع چالش ها و مسائل مناطق محروم کشور به یکدیگر متصل خواهند شد.

دستیار مردمی سازی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور اظهارکرد: این نمایشگاه از ۲۲ تا ۲۵ خردادماه جاری در محل مصلی امام خمینی (ره) در سه محورِ معرفی نمونه‌های موفق با موضوعات مشارکت مردمی در اقتصاد دانش‌بنیان، معرفی نمونه‌های موفق در عرصه آبادانی و پیشرفت فناورانه و همچنین گفتمان سازی پیرامون شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) برگزار می‌شود و در این رویداد چهار روزه شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور به بیان روایت خود از اقدامات و دستاوردهایی خواهند پرداخت که توانسته‌ است مشارکت‌های مختلف مردمی اعم از مالی، اجرایی، فکری و علمی را داشته باشد.

به گفته وی در این نمایشگاه، سازمان‌ها و نهادهایی چون کمیته امداد امام خمینی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موسسه تحقیق و توسعه دانشمند بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد علوی، بنیاد کرامت رضوی، بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، سازمان جهاد دانشگاهی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت کشور، وزارت نیرو، سازمان بهزیستی کشور، شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج، سازمان زندان‌های قوه قضائیه، سازمان هلال احمر، صندوق نوآوری و شکوفایی، دبیرخانه دائمی برنامه ملی آبادیران، معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، بنیاد ملی علم ایران حضور می‌یابند.

همچنین وی حضور این نهادها را فرصتی ارزشمند برای تبادل دانش و تجربه، ایجاد تعاملات سازنده و زمینه‌سازی برای همکاری‌های مشترک با شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور در راستای توسعه آبادانی و پیشرفت کشور خواند.