چندرسانه ای

خانه > چندرسانه ای > پروفسور فریدون مهبودی؛ پدر بیوتکنولوژی دارویی
فریدون مهبودی

19 تیر 1403

پروفسور فریدون مهبودی؛ پدر بیوتکنولوژی دارویی

پروفسور فریدون مهبودی، بنیان‌گذار هلدینگ دارویی سیناژن، آریوژن و شتابدهندۀ پرسیس‌ژن، به‌عنوان یکی از تحول‌آفرینان صنعت داروسازی پیشرفتۀ ایران، در تاریخ علم و فناوری ایران ماندگار شده است.

پروفسور فریدون مهبودی دانش‌آموختۀ دکترای تخصصی ایمنی‌شناسی مولکولی در آمریکا، از اساتید مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی انیستیتو پاستور ایران و رئیس شبکه بیوتکنولوژی پزشکی کشور بوده است. ایشان در دهۀ هفتاد، هم‌زمان در انستیتو پاستور ایران و شرکت سیناژن، ترویج دانش بیوتکنولوژی و تحقیق روی داروهای زیستی را آغاز کرد.

دکتر مهبودی توانست در شرکت سیناژن، اولین داروی زیستی ایران یعنی سینووکس که مشابه داروی انحصاری آمریکایی آوونکس بود را، برای بیماران ام‌اس تولید و ایران را از واردات میلیون‌دلاری آن بی‌نیاز کند. تولید داروی مهم «فاکتور هفت» برای بیماران هموفیلی، یکی دیگر از اولین دستاوردهای بزرگ سیناژن بود که در دورۀ توهین دانمارکی‌ها به پیامبر اسلام، وابستگی حیاتی ایران به این داروی انحصاری را از میان برداشت و واردات آن را به صفر رساند.

امروزه گروه دارویی سیناژن با تولید برخی از مهم‌ترین داروهای بیماران ام‌اس، سرطان، ناباروری، تالاسمی، نارسایی‌های کلیوی و داروهای بیماران خودایمنی، نیاز حیاتی بیش از ۶۵۰ هزار بیمار خاص را با محصولات ساخت ایران برطرف کرده است.

امروز، سیناژن بسیاری از محصولات خود را به کشورهای مختلف و حتی اروپا نیز صادر می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داروهای بیولوژیک در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می‌رود.

پروفسور مهبودی با تأسیس شتابدهندۀ پرسیس‌ژن در یک دهۀ اخیر، تولید محصولات بیوتکنولوژی ایرانی را شتاب بیشتری بخشیده است و به همین دلیل به‌عنوان پدر بیوتکنولوژی دارویی کشور شناخته می‌شود. تاکنون غیر از دارو، چندین واکسن نوترکیب مهم از جمله واکسن آنفولانزا نیز در زیرمجموعه‌های پرسیس‌ژن تولید شده است.