چندرسانه ای

خانه > چندرسانه ای > مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی؛ مدیر امید و نوآوری
دکتر سعید کاظمی آشتیانی

02 مرداد 1403

مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی؛ مدیر امید و نوآوری

 

مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی مؤسس و رئیس پژوهشگاه «رویان» به دلیل نتایج درخشان این مؤسسه در زمینه تحقیقات سلولهای بنیادی جنینی که نام ایران را در جهان بلند آوازه کرد در تاریخ علم و دانش ایران ماندگار شده است.

مهمترین ویژگی مرحوم آشتیانی خودباوری و آینده نگری و تلاش و مجاهدت مدیریتی بالای ایشان بود؛ دو خصوصیتی که موجب شد ایشان از همان ابتدای دهه هفتاد درمان ناباروری را در ایران پایه گذاری کند با وجود موفقیت سریع «رویان» در اجرای روشهای علمی مختلف درمان ناباروری مرحوم آشتیانی به سطح درمان بسنده نکرد و مأموریت مهم «رویان» را آموزش و ترویج دستاوردها» و «توسعه تحقیقات در زمینه های جدید علمی همچون سلولهای بنیادی و شبیه سازی» قرار داد.

گرچه درگذشت نابهنگام ایشان در سال ۱۳۸۴ در سن ۴۴سالگی دوران مدیریت راهبردی ایشان در جهاد دانشگاهی را پایان داد ولی اثر تلاش پربار و اعتماد ایشان به دانشمندان جوان ایرانی موجب ادامه یافتن پیشرفتهای ایران در علوم سلول درمانی و تولید مثل و بیوتکنولوژی شده است.

رهبر انقلاب بارها از مرحوم آشتیانی به عنوان الگوی مدیریت جهادی و علمی نام برده اند علت اینکه من به مرحوم سعید کاظمی این قدر علاقه داشتم و برای آن جوان عزیز ارزش و جایگاه قائلم این است که حرکت او نحوه ی کار او مدیریت او پیگیری او یک مجموعه ی کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست میدارد و آرزو دارد».