24 بهمن 1402
هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی راهبردی نوآوری اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران است. تحقیق از نظر هدف کاربردی- توسعهای و برحسب روش گردآوری اطلاعات، پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل ۲۵نفر از خبرگان صاحب نظر دارای سوابق تجربی، مدیریتی وعلمی در حوزه نوآوری و اموراجتماعی درنظام جمهوری اسلامی ایران است که به صورت هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند.
دادههای تحقیق از طریق مطالعه کتابخانهای و پرسشنامه گردآوری شد که به احصای ابعاد هشتگانه کلان الگو منجر شد. تحلیل عاملی ابعاد با استفاده از نرم افزار «اسمارت پی آل اس» انجام گرفت.
درادامه، به منظور تعیین رابطه بین ابعاد و سطح بندی آنها از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج نشان داد بر مبنای معیارهای «قدرت هدایت» و «وابستگی»، بعد «مبانی ارزشی» به عنوان متغیر مستقل کلیدی مانند سنگ زیربنای الگو در سطح چهارم؛ «فضای اجتماعی» در سطح سوم؛ «ساختارها و نهادها»، «منابع» و «چارچوب خط مشی و سیاستگذاریها» به عنوان متغیرهای پیوند دهنده در سطح دوم و درنهایت محتوا، فرایند و حکمرانی و ظرفیت سازی به عنوان متغیرهای وابسته در سطح اول قراردارند.