چندرسانه ای

خانه > چندرسانه ای > دکتر سید علی ملک‌حسینی ؛ پدر پیوند کبد ایران
دکتر سید علی حسینی

17 تیر 1403

دکتر سید علی ملک‌حسینی ؛ پدر پیوند کبد ایران

دکتر سید علی ملک‌حسینی، پدر پیوند کبد ایران، نه فقط به دلیل مهارت‌های پزشکی عالی ایشان، بلکه به دلیل تربیت بسیاری از پزشکان متخصص و تأسیس و مدیریت بزرگ‌ترین بیمارستان پیوند اعضای خاورمیانه، در تاریخ علم و دانش ایران ماندگار شده است.

دکتر ملک‌حسینی در مسیر علم‌آموزی و کسب مهارت، تلاش کرده است تا سخت‌ترین راه‌ها را برای خدمت به مردم انتخاب کند. او پس از ادامه تحصیل در دوره فلوشیپ تخصصی پیوند اعضا، به عرصه سخت و دشوار پیوند کبد پا گذاشت و در سال 72، اولین عمل موفق پیوند کبد و بعدتر، اولین پیوند کبد از انسان زنده به زنده را در ایران انجام داد. ایشان با پایه‌گذاری بیمارستان تخصصی پیوند اعضای ابوعلی سینای شیراز، هزاران بیمار ایرانی و غیرایرانی را به زندگی بازگردانده است.

اما فراتر از نجات جان بیماران، دکتر ملک‌حسینی مرکز پیوند شیراز را تبدیل به مرکزی برای آموزش صدها پزشک متخصص و تیم باتجربۀ پیوند کرده است؛ کسانی که نام ایران را به‌عنوان یکی از کشورهای صاحب دانش پیشرفتۀ پیوند، در جهان بلندآوازه کرده‌اند. مرکز پیوند عضو ابوعلی سینای شیراز از نظر تعداد پیوند در سال و توان علمی، بزرگ‌ترین مرکز پیوند عضو در دنیاست. این مرکز با انجام ۶۳۸ پیوند کبد که ۹۳ درصد آن از اهداکنندگان مرگ مغزی بوده‌اند، در سال ۲۰۱۷ رکورد جهانی جدیدی ثبت کرد. دکتر ملک‌حسینی در سال ۲۰۲۰، جایزه انجمن جهانی پیوند اعضا را به دلیل تأثیر شگرف در پیشرفت دانش پیوند دریافت کرد.