چندرسانه ای

خانه > چندرسانه ای > دکتر حسین بهاروند پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران
دکتر حسین بهاروند

12 تیر 1403

دکتر حسین بهاروند پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران

نام دکتر حسین بهاروند، استاد و مؤسس پژوهشکدۀ زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان، به‌خاطر تولید و توسعۀ سلول‌های بنیادی در کشور که نام ایران را به‌عنوان دهمین کشور صاحب این دانش در جهان بلندآوازه کرد، در تاریخ علم و دانش این سرزمین ماندگار شده است.

دکتر بهاروند که «پدر دانش سلول‌های بنیادی ایران» شناخته می‌شود، دانش‌آموختۀ رشتۀ «زیست‌شناسی تکوینی» در دانشگاه‌های ایران است. وی در سال ۱۳۷۴ به پژوهشگاه رویان پیوست و پس از چند سال پژوهش، در سال ۱۳۸۲ توانست برای اولین بار در ایران، سلول‌های بنیادی رویانی انسانی و همچنین موشی را تولید کند.

اعلام خبر رسیدن پژوهشگران ایرانی به این دستاورد بزرگ علمی در آن سال، بازتاب بسیار بزرگی در رسانه‌های جهانی داشت و توان علمی ایران را به رخ جهانیان کشید. دکتر بهاروند و همکارانش در ادامۀ این مسیر، در سال ۱۳۸۷ موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی شدند.

این دستاورد موجب پایه‌گذاری شاخه‌های مختلف «پزشکی بازساختی» در ایران شد؛ رشته‌ای که در لبۀ فناوری‌های پزشکی جهان نقش‌آفرینی می‌کند. پروفسور بهاروند که از سال ۱۳۹۸، در جمع یک درصد پژوهشگران پراستناد جهان قرار دارد، تاکنون بیش از سی جایزۀ ملی و بین‌المللی را از آن خود کرده‌اند که از میان آن‌ها می‌توان به جایزه‌های رازی، خوارزمی، آیسسکو، آکادمی علوم جهان (TWAS)، یونسکو و جایزۀ مصطفی(ص) (نشان عالی علم‌وفناوری جهان اسلام) اشاره کرد.