چندرسانه ای

خانه > چندرسانه ای > انقلابی در صنعت پروبیوتیک ایران؛ بومی‌سازی فناوری تولید فرآورده مایع

17 مهر 1403

انقلابی در صنعت پروبیوتیک ایران؛ بومی‌سازی فناوری تولید فرآورده مایع

یک شرکت دانش بنیان با دانش فنی ۱۵ ساله به فناوری تولید اولین فرآورده پروبیوتیکی مایع دست یافت. این فراورده کیفیتی بالاتر، سرعت اثربخشی بیشتر و شرایط نگهداری ساده تری دارد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران به نقل از صدا و سیما؛ زیست یار یا پروبیوتیک (Probiotic)، دسته‌ای از باکتری‌ها هستند که علاوه بر کمک به گوارش یا هضم غذا، برخی ویتامین‌ها و پادتن‌های لازم برای بدن را نیز تولید می‌کنند.

 مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه بیشتر دارو‌هایی که برای مشکلات گوارشی تجویز می‌شوند شیمیایی هستند و در عین حال عوارض زیادی هم دارند، گفت: ما با تولید بالغ بر ۳۰ نوع محصول پروبیوتیکی دراین مدت موفق شدیم محصول پروبیوتیک خاصی را برای مشکلات گوارشی تولید کنیم که بتواند این مشکلات را بدون عوارض دارو‌های شیمیایی حل کند.


وی اضافه کرد: بانک سلولی ما با نگهداری بیش از ۳۰۰ گونه سلول پروبیوتیک مختلف یکی از کاملترین مراکز در کشور و حتی غرب دور است، اما جدیدترین محصول ما فرآورده پروبیوتیکی در قالب مایع خوراکی است که دانش فناوری پیچیده تری نسبت به سایر محصولات داشت که دانش فنی آن تنها در دست چند کشور محدود است.


مدیرعامل شرکت دانش بنیان با بیان اینکه تا پیش از این محصولات مختلفی برای برخی بیماری‌های پوستی کودکان، اسهال‌های خاص، مشکلات قلبی عروقی، کلیوی یا برای سندروم (نشانگان) روده تحریک پذیر و مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی داشتیم، اما این فرآورده موارد مصرف متنوع و گسترده تری از سایر محصولات دارد و برای موارد مختلف می‌تواند استفاده شود.


خانم بهمنی افزود: ویژگی سلول استفاده شده در این محصول این است که اثربخشی بالاتری نسبت به سایر سلول‌ها حتی سلول‌های پروبیوتیک دارد و حتی از دارو‌های شیمیایی هم اثربخشی پایدارتری در بدن دارد.


مدیر عامل شرکت دانش بنیان گفت: این محصول می‌تواند به عنوان طب مکمل همراه دارو‌های دیگر هم مصرف شود، اما باکتری‌های مفید این محصول پروبیوتیک در زمان طولانی در بدن باقی می‌ماند و هرچه محصولات پروبیوتیک زمان طولانی تری در بدن بماند، اثرات مفیدترش را شاهد هستیم به طوری که همراه مصرف پادتن‌ها بیمارانی که مشکلات خاص دارند بدون نیاز به مصرف پادتن می‌توانند از این فرآورده استفاده کنند و اینگونه اثرات سلامت بخششان چندین برابر می‌شود.


خانم بهمنی تصریح کرد: کاربرد این فرآورده در بدن می‌تواند اثرات مصرف پادتن‌های مضر را هم کاهش می‌دهد و خودش اثرگذاری سریعتری در بدن دارد و می‌تواند جزو درمان‌ها برای انواع و اقسام مشکلات گوارشی و غیر گوارشی در کودکان و بزرگسالان باشد.


وی با تاکید بر اینکه تا پیش از این نمی‌شد سلول پروبیوتیکی را به حالت مایع آبی درآورد، چون سلول موجودی زنده است و از بین می‌رفت و تا کنون هر چه ساخته می‌شد به صورت مایع روغنی بود گفت: ما برای تولید این فرآورده با استفاده از دانش فنی و فناوری خاصی سلول‌ها را در شرایط بد قرار می‌دهیم تا در لاک دفاعی فرو بروند که در این حالت سلول‌ها خیلی مقاوم می‌شوند و دیگر نمی‌شود آنها را از بین برد.


مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در ادامه گفت: این حالت دفاعی برای ما بسیار ارزشمند است، زیرا وقنی سلولی وارد بدن ما می‌شود اثرات آنتی بیوتیک و شیره‌های مزاحمی مثل شیره معده و روده سلول را از بین می‌برد و برای اینکه سلول بتواند از دستگاه گوارش ما رد شود و بتواند به داخل روده برسد از این فناوری بهره بردیم و حالا این محصول وقتی به قسمت خاصی از روده می‌رسد آنجا به شکل رویشی تبدیل می‌شود یعنی سلول تغییر شکل می‌دهد و این فرآورده که دو مرحله‌ای است ابتدا مصرف و بعد فعال می‌شود.


خانم بهمنی گفت: برای این فرآورده که نسل جدید فرآورده‌های پروبیوتیکی است اکنون تقاضای صادراتی زیادی وجود دارد و ما اکنون پنجمین کشور تولید کننده این محصول در جهان هستیم.